Czasowniki wyrażające stany i czynności
Czasowniki wyrażające stany, czy też czasowniki statyczne zazwyczaj nie występują w czasach progresywnych (continuous). Możemy je podzielić na grupy:
- czasowniki wyrażające uczucia i emocje
love, like, hate, want, suppose, prefer
- czasowniki wyrażające stany intelektualne
know, realise, understand, think, seem, remember, believe
- czasowniki określające postrzeganie zmysłowe
see, hear, smell, taste, feel
możliwe jest postawienie niektóre z tych czasowników w czasach progresywnych, jednakże zmienia się wtedy ich znaczenie:
- SEE
Can you see that man? - widzisz tego mężczyznę? (czasownik określający postrzeganie zmysłowe)
I’m seeing Tina on Friday? - Widzę się z Tiną w piątek (tutaj występuje nie jako czasownik postrzegania, ale jako ‘widzieć się, spotykać’)
- THINK
I think he’s nice. - Myślę, że jest miły. (czasownik określający stan intelektualny)
We’re thinking about buying a new car. - zastanawiamy się nad kupnem nowego samochodu. (tutaj występuje w znaczeniu ‘zastanawiać się, rozważać’)
- SMELL
This soup smells delicious. - ta zupa pachnie pysznie. (czasownik określający postrzeganie zmysłowe)
I’m smelling these fabulous flowers. - Wącham te cudowne kwiaty.
- TASTE
The dinner tastes good. - Obiad smakuje dobrze. (czasownik określający postrzeganie zmysłowe)
The cook is tasting the sauce to see if it needs more salt. - Kucharz smakuje sos, aby sprawdzić czy potrzebuje więcej soli.
- FEEL
I feel it isn’t a good idea. - Wydaje mi się, że to niedobry pomysł.
(on the phone) Wait a moment, I'm feeling the keys. - Poczekaj, szukam kluczy. (feel występuję tu w znaczeniu szukać, wyczuwać
- Bezokolicznik i formy osobowe
- Czasowniki posiłkowe - auxiliary verb
- "to do" w funkcji emfatycznej
- Tryb rozkazujący
- Czasowniki modalne i modal + perefct infinitive
- Imiesłowy
- Czasowniki wyrażające stany i czynności
- Konstrukcje gerudialne i bezokolicznik
- Konstrukcja have sth done
- Wyrażanie ofert i propozycji z użyciem czasowników shall, may, could
- Czasownik - ćwiczenia
- Czasownik - odpowiedzi do ćwiczeń