Motyw czarów - Motyw czarów w muzyce
Wolfgang Amadeusz Mozart Czarodziejski flet
Autorem libretta jest Emanuel Schikaneder. Opera zawiera odniesienia do symboliki masońskiej (enigmatyczne kilkukrotne przywołanie znaczącej liczby trzy). Nosi cechy baśni fantastycznej, ale przynosi także głębokie przesłanie na temat podstawowych wartości humanistycznych. Trzy damy ratują Tamina z rąk potwora, zabijając bestię. Potem okazują się być członkiniami świty Królowej Nocy. Ta z kolei obiecuje księciu Tamino rękę swojej córki, jeśli ten wyswobodzi ją z niewoli. Czarodziejski flet i dzwoneczki mają pomóc księciu i jego kompanowi w ewentualnych trudności w czasie podróży do miejsca, gdzie ukryta jest księżniczka. Flet pomaga księciu przywołać księżniczkę Paminę i jednocześnie pokazać jej i jej otoczeniu, że ona i Tamino są sobie przeznaczeni bez najmniejszych wątpliwości. Później jednak książę musi przebyć liczne próby po to, by okazać się godnym swojej wybranki, a zarazem wkroczyć do świątyni mądrości. Milczy więc, gdy próba tego wymaga, nawet mimo usilnych błagań ukochanej o jedno jedyne słowo miłości. Kochankowie przechodzą także próbę wody i ognia. W końcu stają się członkami kręgu wtajemniczonych, a Królowa Nocy, która próbuje się tam wedrzeć podstępem, zostaje zgładzona. W ten sposób magia łączy kochanków, służy dobru i staje w opozycji do zła i nieuzasadnionego użycia siły.
Edward Grieg Peer Gynt – W jaskini Króla Gór
Utwór pełen dramatycznego, narastającego napięcia. Budując nastrój tajemniczej grozy rodem z powieści gotyckiej, niezwykle silnie oddziałuje na wyobraźnię odbiorcy, przenosząc go w krąg nordyckiej mitologii, pełnej duchów służących siłom zła i dobra. Dzieło rozpisane na orkiestrę, zawiera rytmicznie powtarzające się fragmenty, przy czym każde powtórzenie jest donośniejsze, bardziej pełne głębi i obfitujące w niskie dźwięki.
Inne przykłady muzyczne:
- Tadeusz Woźniak Zegarmistrz światła (tematyka przemijania w kręgu metafor magicznych);
- Mike Oldfield Magic Touch (muzyka instrumentalna, pobudzająca wyobraźnię);
- Enya (wprowadzenie w tematykę oniryczną);
- Loreena McKennitt (muzyka odwołująca się do kultury celtyckiej).