Motyw emancypacji/feminizmu - Motyw emancypacji/feminizmu w muzyce
Michael Nyman The Piano (Fortepian) muzyka filmowa
Ścieżkę dźwiękową filmu tworzy dziewiętnaście utworów, których brzmienie jest rozpoznawalne dla widzów innych filmów z muzyką kompozytora (Kontrakt rysownika, ZOO, Gattaca). Ilustracją przeżyć głównej (niemej) bohaterki Ady są utwory z udziałem solowego fortepianu: Big my secret, The Promise, The scent of love i The sacrifice. Ich żarliwa emocjonalność pozwala symbolicznie „przemówić” kobiecie zniewolonej nie tylko przez obyczajowość, ale i własną ułomność. Kompozytor wprowadza także inne nastroje: niepokoju w To the edge of the earth, groteski Here to There, melancholii w I Clipped Your Wing oraz rytm tanga w All imperfect things. Nie zabrakło także akcentów etnicznych, związanych z miejscem akcji filmu w Here to There, z udziałem ludowego instrumentu dętego i w The Fling, w którym brzmią puste kwinty. Cechy charakterystyczne filmowej twórczości Nymana, jak: powtarzalność, zamiłowanie do techniki wariacyjnej oraz zmienność nastroju, skupia w sobie The Promise.
muz. Juliusz Loranc, sł. Agnieszka Osiecka Męski protest song, piosenka z filmu Emancypantki według powieści Bolesława Prusa
Tekst opowiada o ruchu wyzwolenia kobiet: „Szaleje ruch wolności bab / i wyzwolenia bije gong”. Mężczyźni zagrożeni na swoich pozycjach zapowiadają protest: „nie nasza rzecz to płacz i żal, / niech płynie męski protest song”. Wyliczają swoje osiągnięcia: „To myśmy wynaleźli róż, / a także meliorację łąk […]”. Zarzucają kobietom niewdzięczność: „To dla was tyra męski ród / od Raciborza po Hongkong, / a dla nas tylko gniew i chłód?” Mężczyźni wskazują, że ich wysiłek wkładany w zaspokajanie kobiecych potrzeb skutkuje przedwczesną siwizną i utratą zdrowia, podczas gdy: „[¼] damom wciąż mężnieje dłoń…”.
Inne przykłady muzyczne
- T. Bancer muzyka do spektaklu Madzia w Iksinowie według powieści B. Prusa Emancypantki (sprzeciw wobec ruchu wyzwolenia kobiet)
- Z. Szostak Pensja Pani Latter, muzyka do filmu według I tomu powieści Emancypantki B. Prusa (krytyka ruchu feministycznego)
- H. Kuźniak Seksmisja muzyka filmowa (satyra na feminizm)
- muz. H. Gefors, sł. H. Söderberg Songs for Lydia (Pieśni dla Lydii) (miłość do kobiety wyzwolonej)
- muz. i wyk. M. Jakubowicz, sł. A. Kołyszko W domach z betonu (płyta Maquillage) (pragnienie wolnej miłości)
- muz. W. Trzciński, sł. M. Wojtaszewska, wyk. Banda i Wanda Nie będę Julią wierną na balkonie (płyta „Banda i Wanda”) (sprzeciw wobec ograniczeń narzuconych przez mężczyznę)
- muz. J. Kufirski sł. i wyk. K. Staszewski Kobieta wyzwolona (płyta Spalaj się!) (obrona praw kobiet do samostanowienia)
- muz. D. Howorus & K. Kowalska, sł. i wyk K. Kowalska Wyznanie (płyta Gemini) (pragnienie miłości)
- muz., sł. i wyk. Pogodno Poganie (płyta Pielgrzymka psów) (feminizm w krzywym zwierciadle)
- muz., sł. i wyk. Duldung Manifowy (płyta Sukisukom) (walka o prawa kobiet)
- Motyw emancypacji/feminizmu - opracowanie
- Ogólnie o problemie
- Motyw emancypacji/feminizmu w literaturze
- Motyw emancypacji/feminizmu w filmie
- Motyw emancypacji/feminizmu w malarstwie
- Motyw emancypacji/feminizmu w muzyce
- Słowniczek pojęć