Motyw męża - Motyw męża w filmie
Trzy kolory. Biały, reż. Krzysztof Kieślowski
Historia mężczyzny, męża pięknej Francuzki, Dominique. Pewnego dnia kobieta odchodzi od niego, zostawiając go na ulicy z jedną walizką. Karol postanawia wrócić do Polski i zemścić się na żonie, którą ciągle tak samo mocno kocha, jak i nienawidzi za to, że go zostawiła. Podstępem, pozorując własną śmierć i przepisując jej cały majątek, ściąga Dominique do kraju. Po jej przyjeździe okazuje się, że Karol żyje. Mąż ukazany w tym filmie to człowiek zakochany w swojej żonie, nawet wtedy, kiedy ona zostawia go bez środków do życia. To mąż, który posunie się do nawet najbardziej dramatycznego spisku, aby się na niej zemścić, lub aby ją zdobyć. To mąż skrzywdzony, dla którego instytucja małżeństwa jest bardzo ważna.
Mąż swojej żony, reż. Stanisław Bareja
Mąż, Michał jest muzykiem, kompozytorem. Jego żona jest sportowcem, trenuje lekkoatletykę. Jej kariera zaczyna rozwijać się w wielkim tempie, zaczyna zdobywać kolejne medale, staje się sławna. Pewnego dnia okazuje się, że Michał zdobył pierwsze miejsce na festiwalu, a Jadwiga zdobyła rekord w biegu na 200m. Wszyscy są zachwyceni zwycięstwem biegaczki, a nikt nie zauważa sukcesu kompozytora, jej męża. Nikt się nie interesuje równie sławnym mężem sławnej lekkoatletki. Mąż w tym filmie przedstawiony jako osoba niezauważana, pominięta zupełnie przez wszystkich, także przez żonę choć jest równie ważny jak ona. Mąż jako osoba drugoplanowa w małżeństwie.
Inne przykłady filmowe
- Odważny, reż. Johnny Deep (mąż poświęcający swoje życie dla dobra swojej żony i dzieci)
- Idealny mąż, reż. Oliver Parker (wzór, idealny mąż z ukrywaną, kompromitującą przeszłością)
- Życie wewnętrzne, reż. Marek Koterski (mąż, który nienawidzi własną żonę)
- Mąż fryzjerki, reż. Patrice Leconte (od najmłodszych lat chłopiec wiedział, że będzie mężem fryzjerki)
- Mężowie i żony, reż. Woody Allen (mąż znudzony małżeństwem odchodzi do jednej ze studentek)
- Mąż idealny, reż. Glenn Gordon Coron (bohaterka, aby awansować musi znaleźć sobie męża, narzeczonego, by przedstawić go swojemu szefowi)
- Poradnik żonatego mężczyzny, reż. Gene Kelly (przykładni mężowie zdradzający żony)
- Bicie serca, reż. Michael Miller (mąż stawiający żonę przed wyborem – albo on, albo dziecko)
- Nie ma róży bez ognia, reż. Stanisław Bareja (mąż, który nie może pozbyć się z mieszkania byłego męża swojej żony)
- Komedia małżeńska, reż. Roman Załuski (mąż pozostawiony z dziećmi)