Motyw męża - Motyw męża w muzyce
muz. Stanisław Moniuszko, libretto Włodzimierz Wolski Aria Chorążego z trzeciego aktu opery Hrabina
Aria basowa o charakterze poloneza. Chorąży – mąż z długim stażem małżeńskim (jest już dziadkiem), opowiada Podczaszycowi o recepcie na domowe kłopoty: „[¼] jeśli w sercu co zakole / lub kto sęka w głowę zadał, / gdy masz troski, bole / ruszaj, bracie, ruszaj w pole!” W zwrotce drugiej roztacza dobrodziejstwa zmęczenia fizycznego na polowaniu: „Gdy [¼] za zwierzem człek się zziaje, / diabli wezmą jak przez czary, / babskie te ambaje”. W zwrotce trzeciej powtarza, że na ból serca najlepszym lekarstwem jest gonitwa saniami lub bryką za polnym zwierzem: wilkami i dzikami. W powtórzeniach refrenu ze słowami „Ruszaj bracie, ruszaj w pole! Ruszaj bracie w pole” falująca fraza rozpoczyna się od kulminacji, wzmocnionej długo trwającym dźwiękiem.
muz. Jan Hnatowicz, sł. Andrzej Sikorowski, wyk. Pod Budą Piosenka o kłótni porannej (płyta Postscriptum)
Opis poranka w jednym z krakowskich mieszkań. Budzą się domowe sprzęty: krzesło, tapczan i drzwi. Za chwilę obudzą się domownicy, spotkają się przy śniadaniu i wymienią uszczypliwe uwagi. Żona zarzuca mężowi, że jest niezgrabny, nie dba o dzieci, a w końcu konkluduje: „[¼] jaki tam z ciebie mąż”. Mąż w odpowiedzi stwierdza: „Kochana mam już dosyć / ciągłych narzekań i łez [¼]” i ucieka w pracę. Opowiada o swoich sennych marzeniach: „w pałacu żyję jak lord / dziewczyny co chwilę zmieniam / pieniędzy pęcznieje stos [¼]”. Lecz pojawia się w nim obawa, że te marzenia mogłyby się spełnić, gdyż w rzeczywistości największą jego radością jest dotyk żony i jej narzekania. Życie we dwoje polega na przezwyciężaniu trudności.
Inne przykłady muzyczne
- muz. K. Szymanowski, libretto J. Krzewiński-Maszyński Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69 (satyra na męża)
- muz. K. Szymanowski, sł. J. Tuwim Wanda z cyklu Słopiewnie op. 46 bis (niechciany mąż)
- muz. H. Minami, sł. K. Hitomaro Banka (Treny) (mąż opłakujący śmierć żony)
- J. Adams The Chairman Dances (Foxtrot na orkiestrę) (taniec z przyszłym mężem)
- P. Salaber, muzyka do spektaklu Szkoła mężów (nieporozumienia w życiu rodzinnym)
- muz. R. Lipko, sł. M. Dutkiewicz, wyk. Budka Suflera Jolka, Jolka pamiętasz (1974-1984) (zdradzony mąż)
- muz. A. Otręba i R. Riedel, sł. R. Riedel i K. Gayer, wyk. Dżem Whisky (płyta Cegła) (niedoszły mąż)
- muz. H. Alber, sł. J. Wołek, wyk. E. Geppert Wdowia piosenka (płyta Historie prawdziwe) (życie po stracie męża)
- muz. A. Zieliński, sł. A. Osiecka, wyk. M. Rodowicz Takiego męża mi dajcie (płyta Łatwopalni/Tribute To Agnieszka Osiecka) (marzenia o mężu)
- muz. J. Wasowski, sł. J. Przybora, wyk. B. Krafftówna i M. Czechowicz Bądź dobry i dla męża (płyta Piosenki Kabaretu Starszych Panów) (oszukiwany mąż)
Scharakteryzuj motyw rozstania i omów jego znaczenie w wybranych utworach literackich
Samobójstwo - lekarstwo na cierpienie, nieszczęśliwą miłość czy oznaka słabości? Przedstaw zagadnienie, analizując wybrane utwory literackie
Uzasadnij na podstawie poznanych lektur trafność stwierdzenia, że miłość niejedno ma imię
Femme fatale w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach