Motyw nocy - Motyw nocy w muzyce
Modest Musorgski fantazja symfoniczna Noc na Łysej GórzeTreść programowa utworu nawiązuje do pogańskich wierzeń o sabacie czarownic i diabłów na Łysej Górze w noc św. Jana. Utwór składa się z trzech części podzielonych wewnętrznie na drobniejsze epizody. W początkowym fragmencie utworu nastrój grozy wywołuje zgiełk podziemnych duchów naśladowany przez orkiestrę. W części drugiej fanfary trąbek ogłaszają przybycie Lucyfera na spotkanie z czarownicami. Orgiastyczną atmosferę upiornej nocy ilustruje motyw oboju. W części trzeciej parodia melodii starocerkiewnych symbolizuje „czarną mszę”. Kulminację sabatu wyznacza dźwięk dzwonu wiejskiego kościółka, który rozprasza duchy ciemności i zwiastuje nadchodzący świt. W finałowym Andante następuje radykalna zmiana nastroju wprowadzona przez solo klarnetu, symbolizujące wschód słońca.
De Mono Moje miasto nocą (płyta Stereo hity)
Świat przedstawiony w piosence akcentuje samotność mieszkańców miasta podczas długich nocy. W ciemności zagrożenie kroczy po schodach z ostrymi nożami w kieszeniach. Ludzie za drzwiami ze strachu zamierają w bezruchu. Z nastaniem nocy przeraźliwie ryczą alarmy okradanych samochodów, których nikt już nie liczy. Po zgaszeniu świateł mieszkańców miasta nagle ogania strach, który daje wrażenie, że wszystko przemijania, ulatniania się i kończy.
Inne przykłady muzyczne:
- Wolfgang Amadeusz Mozart Serenada G-dur „Eine kleine Nachtmusik” (nocna zabawa)
- Ludwig van Beethoven Sonata op.27 nr 2 „Księżycowa” (noc księżycowa)
- John Field Nokturny (noc romantyczna)
- Fryderyk Chopin Nokturny (noc tajemnicza)
- Stanisław Moniuszko, słowa Władysław Syrokomla Pieśń wieczorna cyklu Śpiewnik domowy (noc sielankowa)
- Piotr Czajkowski Białe noce z cyklu Pory roku op. 37 bis (noc polarna)
- Claude Debussy Clair de lune z cyklu Suite Bergamasque (noc rozmarzona)
- Manuel de Falla Noce w ogrodach Hiszpanii (noc upojna)
- Arnold Schönberg, słowa Albert Giraud Noc z cyklu Księżycowy Pierrot op. 21 (noc ekspresyjna)
Autor: Ewa Zarzycka