Motyw utopii - Motyw utopii w filmie
Miasteczko Pleasantville, reż. Gary Ross
Historia rodzeństwa, które zafascynowane idealną rzeczywistością serialu telewizyjnego, za pomocą tajemniczego pilota, przenosi się do serialowego, czarno-białego świata, miasteczka Pleasantville. Tam wszystko jest idealne, czyste. Książki są puste, nie ma toalet, ulice kończą się wraz z granicami miasta. Poza tym idealnym, utopijnym miasteczkiem nie ma nic. Jednakże przybycie bohaterów ze świata barwnego wprowadza pewne zmiany. Szczególnie dziewczyna zaczyna stopniowo otwierać oczy mieszkańców na prawdziwą, barwną i mniej idealną rzeczywistość. Rozpoczyna się proces obalania utopijnej wizji miasta, walka pomiędzy ludźmi barwnymi a ludźmi ciągle czarno-białymi.
Żony ze Stepford, reż. Frank Oz
Film opowiada o młodym małżeństwie, które przeprowadza się z dużego Manhattanu do małego miasteczka Stepford. Tam okazuje się, że jego mieszkańcy kryją jakąś tajemnicę, czego wynikiem jest przesadna czystość, grzeczność, uprzejmość. Szczególnie uwidacznia się to na przykładzie żon, które są przesadnie piękne i szczęśliwe. Miasteczko w ogóle wydaje się zbyt idealne. Okazuje się, że jest to wynik szczególnego postępowania mężów, ich szczególnej, utopijnej wizji idealnego życia, idealnego miasta.
- Kłopotliwy człowiek, reż. Jens Lien (pozorna utopia idealnego miasteczka)
- Przedwiośnie, reż. Filip Bajon (szklane domy – polska utopia)
- Wyspa, reż. Michael Bay (utopijne państwo)
- Equilibrium, reż. Kurt Wimmer (utopijne państwo Libria)
- Upadek, reż. Oliver Hirschbiegel (utopijna wizja aryjskiego świata)
- Duża ryba, reż. Tim Burton (utopijne opowieści ojca)
- Piotruś Pan, reż. P.J. Hogan (utopijne państwo Nibylandia)
- Hair, reż. Miloš Forman (utopia – wolność hipisów amerykańskich)
- Seksmisja, reż. Feliks Falk (utopijna wizja miasta kobiet)
- Na srebrnym globie, reż. Andrzej Żuławski (utopijna wizja przyszłości)