Motyw wojny - Motyw wojny w filmie
Szeregowiec Ryan, reż. Steven Spielberg
Film ukazuje rzeczywistość II wojny światowej, w czasie lądowania wojsk amerykańskich we Francji, w Normandii. Podczas jednej z operacji zaginął jeden z żołnierzy i oddział ma za zadanie przedrzeć się przez linię wroga, aby go odnaleźć i ocalić. Jest to niesamowita opowieść o wojnie, o śmierci, okrucieństwie, ale także o przyjaźni, wierności i braterstwie, które na wojnie zastępują wszystkie braki i tęsknoty. Ten dramat wojenny ukazuje wojnę jako zjawisko destrukcyjne i ludzi na niej walczących jako pełnych uczuć, niesamowitej odwagi i waleczności.
Pearl Harbor, reż. Michael Bay
Film pokazuje koleje losu pilotów amerykańskich walczących podczas II wojny światowej na Pearl Harbor (wojna pomiędzy Ameryką a Japonią). Niesamowita technika lotnictwa japońskiego i amerykańskiego doprowadzająca do całkowitej zagłady, do setek rannych i zabitych. Wojna ukazana została jako zjawisko okrutne, niszczące w momencie i niezależnie od wszystkiego.
Inne przykłady filmowe
- Katyń, reż. Andrzej Wajda (II wojna światowa)
- Pianista, reż. Roman Polański (II wojna światowa)
- Joanna d’Arc, reż. Luc Besson (wojna stulenia we Francji)
- Europa, Europa, reż. Agnieszka Holland (II wojna światowa)
- Urodzony 4 lipca, reż. Oliver Stone (obraz wojny w Wietnamie)
- Lista Schindlera, reż. Steven Spielberg (okrucieństwo wojny)
- Świadectwo urodzenia, reż. Stanisław Różewicz (wojna widziana oczami dzieci)
- GITMO – nowe prawa wojny, reż. Eric Gandini, Tarik Saleh (wojna w Guantanamo)
- Westerplatte, reż. Stanisław Różewicz (obrona Westerplatte)
- Kanał, reż. Andrzej Wajda (II wojna światowa, Warszawa)
Sposoby mówienia o doświadczeniu wojny i okupacji w literaturze i filmie
"Cierpienie i zło, które jednyh odrzucało od Boga, innych przynaglało do wpadnięcia w jego ramiona" (ks. Józef Sadzik)-ludzkie postawy wobec cierpienia.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że życie człowieka często przedstawiane jest w literaturze jako droga lub podróż? Motyw drogi w literaturze. Topos drogi.
Wszechobecny motyw miłości – wykaż, że jest ujmowany odmiennie przez twórców dzieł literackich i filmowych.