Motyw akwatyczny - Motywy akwatyczne w filmie
Wielki błękit, reż. Luc Besson
Morze i nurkowanie to coś, co łączy, a zarazem dzieli dwóch przyjaciół. To ich pasja, a jednocześnie spełnienie ambicji i droga do sukcesu. Wkrótce okazuje się, że jeden z mężczyzn czuje się znacznie swobodniej wśród delfinów niż wśród ludzi, do tego stopnia, że w jego sercu brakuje miejsca dla kobiety, która go kocha. Dzieło reżysera zachwyca sposobem przedstawienia podwodnego świata i emocji bohaterów.
Kolumb odkrywca, reż. John Glen
Film o pasji eksploracyjnej i podróżniczej. Bezmiar wody to oczywiście żywioł, z którym trzeba walczyć o przetrwanie, ale jest też czymś, co służy człowiekowi, umożliwiając mu przemieszczanie się w najodleglejsze zakątki ziemi. Dzięki temu podróżnik nie tylko może zetknąć się z cudami natury, ale także poznać odległe cywilizacje. Podróż żaglowcem jest również czasem długiego przebywania na morzu wśród tej samej załogi. To z kolei nieustannie rodzi konflikty, tak więc burzliwość morza udziela się również w jakiś tajemniczy sposób ludzkim charakterom, a temu wszystkiemu musi sprostać Kolumb – dowódca morskiej ekspedycji.
Inne przykłady filmowe:
- Stary człowiek i morze, reż. John Sturgo (adaptacja powieści);
- Szczęki, reż. Steven Spielberg (potęga przyrody oceanicznej);
- Rzeka, reż. Mark Rydel (zagrożenie powodzią);
- Hrabia Monte Christo, reż. Josée Dayan (adaptacja powieści);
- Titanic, reż. James Cameron (potęga przyrody, kontrast z potęgą ludzkiego uczucia);
- Piraci z Karaibów, reż. Gore Verbinsky (tematyka korsarska).