Biblia - Nawiązania i bibliografia
epoka: Starożytność
Kontynuacje i nawiązania
To dość trudne zagadnienie, które wiąże się nie tylko z biegłą znajomością historii literatury, ale też zagadnień z zakresu teorii literatury.
Należy zacząć od stwierdzenia, że obok Homera Biblia stanowi podstawę kultury europejskiej. Dotyczy to światopoglądu (naturalnie religijnego), w którym mamy dwie koncepcje Boga – Jahwe i Chrystusa, etyki (dekalogu) oraz tekstu (literatura i inne dziedziny sztuki stale do niego nawiązują).
Teraz trzeba zastanowić się, jak można nawiązywać do tekstu biblijnego. Tu proponujemy następującą klasyfikację:
- przez fabułę ( np.: historia pierwszych rodziców, historia Abrahama i ofiarowanie Izaaka, życie Świętej Rodziny);
- przez wątki (starotestamentowe i nowotestamentowe), motywy (np.: anioły, szatan – Lewiatan lub wąż, ofiarowanie, wygnanie, apostoł, arka), postacie (np.:Adam i Ewa, Salome, Judyta, konasz, Józef, Barabasz, Hiob, Jakub);
- przez symbolikę (np.: krzyż, miecz, jabłoń, chleb, wino, winnica, wieża Babel, skała, źródło; odnieś się do Słownika obrazów i symboli biblijnych)
- przez obrazowanie (porównania, metafory)
- przez stylistykę: składnia (np..: „I poszedł Pan…”), cytaty i parafrazy (np.: „Na początku było… „ – słowo, chaos, chuć), stałe zwroty (np.: „Sodoma i Gomora”, salomonowa mądrość”, „rajskie życie”, „błogosławiona między niewiastami”, „trąba jerychońska”)
- przez gatunki: epos, saga, kronika, przypowieść, psalm, kazanie, lamentacja, pieśń miłosna, aforyzm, proroctwo.
- Następnie należy odnieść się do konkretnych epok historycznoliterackich. Oczywiście najchętniej do Biblii nawiązują: średniowiecze, barok, romantyzm, Młoda Polska, okres wojny i okupacji, poezja współczesna. A więc:
Literackie:
Średniowiecze
- apokryfy – Rozmyślanie przemyskie (Rozmyślanie o żywocie Pana Jezusa), Sprawa chędoga o męce Pana Chrystusowej, Ewangelia Nikodema, Historia Trzech Króli;
- misteria;
- liryka religijna – Bogurodzica, Żale Matki Boskiej pod krzyżem;
- modlitwy, kazania (Świętokrzyskie, Gnieźnieńskie);
- psalmy (Psałterz floriański, Psałterz puławski).
Renesans
- liczne przekłady Biblii (katolicki, kalwiński, ariański);
- Psałterz Dawidów Jana Kochanowskiego;
- Postylla Mikołaja Reja;
- Tren Sen Jana Kochanowskiego – wizja chrześcijańskiego nieba;
- Czego chcesz od nas Panie Jana Kochanowskiego – związek z psalmem dziękczynnym;
- Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim – misterium Mikołaja z Wilkowiecka.
Barok
- motyw vanitas z Księgi Koheleta – twórczość Daniela Naborowskiego i Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego;
- Kolęda Lulajże Jezuniu;
- Uwagi o śmierci niechybnej Józefa Baki.
Romantyzm
- Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego, Dziady Adama Mickiewicza;
- Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego.
Młoda Polska
- Hymny Jana Kasprowicza
- liryka Leopolda Staffa, Tadeusza Micińskiego (zastanów się nad obrazem młodopolskiego szatana);
- Requiem aeternam… Stanisława Przybyszewskiego.
Wiek XX
- Pokolenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego;
- Koniec świata Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego;
- Przypowieść, Żona Lota Wisławy Szymborskiej;
- Drugie przyjście Hioba Anny Kamieńskiej;
- Piosenka o końcu świata Czesława Miłosza;
- Domysły na temat Barabasza, Modlitwa Pana Cogito Zbigniewa Herberta;
- Psalmy Tadeusza Nowaka (motywy jabłka, siewcy, ziarna, krzyża);
- poezja ks. Jana Twardowskiego;
- Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa (proces Jezusa);
- Proces Franza Kafki (ksiądz opowiada przypowieść);
- Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego;
- Wieża, Drugie przyjście Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
Malarskie:
- Peter Bruegel: Wieża Babel;
- Rembrandt van Rijn: Ofiara Abrahama, Syn marnotrawny;
- Thommaso Masaccio: Wypędzenie z raju;
- Dante Gabriel Rossetti: Zwiastowanie;
- Hans Memling: Sąd Ostateczny;
- Rafael Santi: Madonna della Sedia;
- Leonardo da Vinci: Ostatnia wieczerza;
- Paul Rubens: Przypowieść o synu marnotrawnym;
- Michał Anioł: Sąd Ostateczny;
- Drzeworyt Albrechta Dürera: Czterej jeźdźcy Apokalipsy;
- Rogier wan der Weyden: Sąd Ostateczny;
- Jan van Eyck: Sąd Ostateczny;
Filmowe
- Francis Ford Coppola: Czas Apokalipsy.
Muzyczne
- Jacek Wójcicki: Czterej jeźdźcy Apokalipsy;
- Jacek Karczmarski: Dzieci Hioba.
Bibliografia przedmiotowa
- Martin Bocian, Leksykon postaci biblijnych. Ich dalsze losy w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie oraz w literaturze, muzyce i sztukach plastycznych, Kraków 1995.
- Roman Brandstaetter, Krąg biblijny, Warszawa 1986.
- Manfred Lurker, Słownik Obrazów i Symboli Biblijnych, Poznań 1989.
- Anna Świderkówna, Rozmowy o Biblii, Warszawa 1994.
- Anna Świderkówna, Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 1996.
- Zenon Ziółkowski, Najtrudniejsze stronice Biblii, Warszawa 1994.
- Zenon Ziółkowski, Biblia — księga Boga i człowieka, Warszawa 1995.
- Anna Kamieńska, Twarze Księgi, Warszawa 1981.
- Słownik Biblijny. Red.: o. H. Langkammer OFM, Katowice 1989.
Autor: Małgorzata Bazan
Biblia
- Biblia - opracowanie