Wiesław Myśliwski
Wiesław Myśliwski urodził się w 1932 r. w Dwikozach k. Sandomierza. Polski pisarz, autor głównie powieści, ale pisywał także dramaty oraz scenariusze filmowe. Wywodził się z rodziny chłopskiej, co wywarło decydujący wpływ na jego twórczość. Ukończył filologię polską na KUL-u. Debiutował jako recenzent i krytyk literacki w latach 50-tych. W późniejszych dekadach współredagował liczne pisma, poświęcone głównie twórczości regionalnej („Regiony”, „Sycyna”). W latach 80-tych pełnił ważne funkcje publiczne, był m.in. wiceprzewodniczącym Narodowej Rady Kultury. Jego dzieło zmierza do opisania i ocalenia od zapomnienia stanowiącej już relikt przeszłości kultury chłopskiej. Pisarz dwukrotnie został uhonorowany najważniejszym wyróżnieniem na rodzimej scenie literackiej – nagrodą Nike (w roku 1997 za powieść Widnokrąg oraz w roku 2007 za Traktat o łuskaniu fasoli). Laureat wielu innych prestiżowych nagród i wyróżnień, w tym także Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski.
Do jego najważniejszych dzieł należą:
Nagi sad (1967) – powieść ukazująca na przykładzie przeżyć i doświadczeń starego nauczyciela o wiejskim rodowodzie szereg istotnych problemów nowej polskiej kultury – trudności z przystosowaniem się do rzeczywistości, przywiązanie do ziemi, a także siłę więzi rodzinnych. Początek tematyki wiejskiej, którą pisarz rozwinie i dopełni w kolejnych dziełach.
Pałac (1970) – liryczna, pełna symbolicznych obrazów powieść o sile, nadziei, przekonaniu o możliwości zmiany świata przez ambitną jednostkę. Dzieje pasterza, pragnącego zbliżyć się do dalekich mu ze względów dziejowych i stanowych wartości kultury pańskiej i jego klęski w owej próbie zażegnania wielowiekowych podziałów i zaszłości.
Kamień na kamieniu (1984) – najwybitniejsza powieść Myśliwskiego i najbardziej wyrazisty przejaw tzw. nurtu chłopskiego w polskiej prozie. Opowieść o dziejach życia bohatera i narratora dzieła zarazem – Szymona Pietruszki, ogarniętego obsesją zbudowania grobu rodzinnego. Odtworzenie realiów wiejskiego życia, wskazanie na typowe dla polskiego chłopa problemy natury ekonomicznej oraz społecznej. Podkreślenie związków człowieka z ziemią i przyrodą. Powieść realistyczna, ale operująca licznymi symbolami. Styl gawędziarski, obfitujący w częste i daleko odbiegające od tematu dygresje.
Widnokrąg (1996) – długi monolog bohatera o niejasnym pochodzeniu, w połowie chłopskim, w połowie mieszczańskim. Swoista filozofia życia ukazana w powiązaniu z tematyką antropologiczną. Barwność, różnorodność i dynamizm ludzkiej egzystencji zestawiony z refleksją nad sobą, światem, sztuką. Relacja o zdobywaniu kolejnych życiowych doświadczeń oraz o dojrzewaniu.
Traktat o łuskaniu fasoli (2006) – narrator tego ostatniego wielkiego dzieła Myśliwskiego dokonuje bilansu swojego życia, zastanawiając się, na ile kształtował je sam, a na ile wpływ na nie miały okoliczności, historia, inni ludzie. Pieczołowicie zarysowany świat przedstawiony z koncentracją na licznych detalach. Częste operowanie symbolami. Namysł natury egzystencjalnej, przy prostym życiu i niewyszukanych czynnościach (jak choćby tytułowe łuskanie fasoli).
„Człowiek (…) jest trochę zagubiony w moralnym labiryncie współczesnego świata” (Wiesław Myśliwski ). Rozważania o uniwersalnych wartościach, które powinny tworzyć kodeks etyczny człowieka naszej epoki. Odwołaj się literatury
Laureatem nagrody NIKE 2003 został Jarosław Marek Rymkiewicz.
Czy miłość dopuszcza się kłamstwa? na podstawie "Kamizelki" B. Prusa.
Ludowość