Franciszek Karpiński
Franciszek Karpiński urodził się w Hołoskowie, na terenach dzisiejszej Ukrainy, 4 października 1741 r. Pochodzi z ubogiej szlacheckiej rodziny, dlatego też cały czas zabiega o względy znanych magnatów oraz dworu królewskiego. Udaje mu się objąć funkcję sekretarza na dworze Adama Czartoryskiego, a potem, dzięki znajomościom i zbliżeniu się do króla, poznaje środowisko artystyczne z kręgu Puław, a wśród poetów – przede wszystkim Franciszka Kniaźnina. Nie potrafi jednak dopasować się do wymogów środowiska dworskiego, z żalem i rozczarowaniem opuszcza Warszawę i powraca do Galicji. Nabywa wieś Chorowszczyznę i osiada tam na stałe.
Twórczość Karpińskiego uważa się za najpełniejszy wyraz sentymentalizmu w literaturze polskiej XVIII wieku. Centralnym jego punktem są sielanki oraz liryka osobista oparta na założeniach tradycyjnej idylli:
Znane utwory:
Laura i Filon – sielanka ujęta w formę dialogu kochanków, silnie związana z konwencją tego gatunku. Oznacza to, że bohater w charakterystyczny sposób zachowuje się (wzdycha, omdlewa, roni łzy, głęboko przeżywa):
Kiedy w chruścinie Filon schroniony
Wybiegł na Laury spłakanej.
lub też występują motywy wywodzące się z poezji sielankowej (roślinność, kostium pasterza, fujarka, pleciony wianek):
Wieniec mu włożę na głowę […].
Teraz mi Laura za wszystko stanie,
Wszystkim pasterkom przoduje.
Poza tym, Karpiński wziął wszystko z życia: jest w utworze zarówno jawor, jak i maliny, wianek z róży i kij z wyrżniętymi imionami zakochanych, ale przede wszystkim – niezaspokojony głód miłości dwojga młodych.
Do Justyny. Tęskność na wiosnę – jeden z najpopularniejszych wierszy sentymentalnych Karpińskiego oparty na wątku autobiograficznym, przełamuje w nim jednak poeta konwencję gatunku i wprowadza monolog liryczny, formę bezpośredniego wyznania miłosnego. Nowatorskie jest tu zestawienie obrazu przyrody z wewnętrznymi przeżyciami podmiotu lirycznego:
Raz się chmura zebrała,
Piorun skruszył dębinę,
Tyś mię drżąca ściskała,
Mówiąc:"Sama nie zginę".
Inne znane utwory:
Żale Sarmaty nad grobem Zygmunta Augusta, ostatniego polskiego króla z domu Jagiellonów – elegia w nurcie preromantycznym, przykład liryki patriotycznej porozbiorowej. Poeta nie ukrywa swojego załamania z powodu utraty przez Polskę niepodległości. Rozwiały się wszelkie nadzieje, przyszło rozczarowanie i głęboki żal:
Składam niezdatną w tej dobie
Szablę, wesołość, nadzieję,
I tę lutnię biednę…
Oto mój sprzęt cały!
Łzy mi tylko jedne
Zostały…
Duma Lukierdy – utwór wzorowany na Pieśniach Osjana jest rekonstrukcją średniowiecznego wydarzenia związanego z żoną Przemysława II, który rzekomo kazał ją zgładzić z powodu bezpłodności. Fabuła ujęta w klamry pieśni (refren, paralelizm składniowy) ma formę monologu lirycznego i wykazuje cechy zbliżone do wczesnego romantyzmu polskiego:
Powiewajcie, wiatry, od wschodu!
Z wami do mojego rodu
Poślę skargę, obciążoną
Miłością moją skrzywdzoną
Żaden inny utwór Karpińskiego, nie wyłączając wczesnej sielanki Laura i Filon, nie rozsławił jednak tak imienia poety, jak Pieśni nabożne. Wydane w 1792 r. w formie śpiewnika dla ludu są dziś wybitnym osiągnięciem adaptacji folkloru w literaturze ogólnopolskiej. Do najsłynniejszych pieśni religijnych z tego zbiorku należą: Pieśń poranna (Kiedy ranne wstają zorze), Pieśń wieczorna (Wszystkie nasze dzienne sprawy) i kolęda O Narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi).
Karpiński zmarł w Chorowszczyźnie 16 września 1825 roku.