W epoce oświecenia, na gruncie poetyki klasycystycznej, ukształtowała się tak zwana komedia sytuacji. Jej najistotniejszą cechą było to, że w fabule występowało wiele zwrotów akcji, przygody bohaterów polegały na ciągłym zmaganiu się z coraz to nowymi, zaskakująco pojawiającymi się perypetiami. Jedną z odmian komedii sytuacji jest komedia intrygi. Do tego właśnie podgatunku należą Śluby panieńskie. Jego najważniejsze cechy to:
- Występowanie wielu intryg (główną intrygą jest plan Gustawa, dzieli się on jednak na mniejsze intrygi; na przykład: wprowadzenie fikcyjnej postaci drugiej Anieli, informacji o zamiarze poślubienia Klary przez Radosta czy miłości Albina do Anieli);
- Szybka akcja (bohaterowie bardzo często zmieniają się na scenie, a ponadto ich kwestie są krótkie, dynamiczne; na przykład:
[Albin] Przebóg! / [Klara] Cóż? / [Albin] Krzesło. / [Klara] Z waćpanem… prawdziwie… / Nawet potknąć się nie można!;
- Nagłe zwroty akcji (na przykład, kiedy Albin dowiaduje się o rzekomym zamiarze Radosta i wybiega z zamiarem pojedynkowania się z nim);
- Nieoczekiwane, szczęśliwe zakończenie utworu, w którym wszystkie zawikłane sytuacje zostają niespodziewanie rozwikłane (wyjawienie planu Gustawa i podwójne zaręczyny – Anieli z Gustawem oraz Klary z Albinem).
Autor: Bartosz Charachajczuk
Śluby panieńskie
- Śluby panieńskie - opracowanie
- Informacje wstępne
- Problematyka utworu
- Gatunek literacki
- Nawiązania i bibliografia
- Śluby panieńskie - streszczenie
- Charakterystyka postaci