Motyw apokalipsy - Motyw apokalipsy w muzyce
Apocalyptica Harmageddon
Sama nazwa zespołu przywołuje już konotacje z omawianym motywem. Grupa specjalizuje się w łączeniu muzyki poważnej z metalem. Utwór jest wyłącznie instrumentalny, grany na czterech wiolonczelach, nie posiada tekstu, toteż jedyną wskazówką jego interpretacji pozostaje tytuł. Można zauważyć rytmiczne występowanie motywów muzycznych i narastanie napięcia, co przywołuje na myśl skojarzenia z nadciągająca falą zniszczeń i tragedii.
Piotr Rubik (muzyka), Zbigniew Książek (tekst) Psalm Apokaliptyczny
Utwór ten służy (w dwu wersjach) jako prolog i epilog albumu muzycznego. Odwołuje się do obrazów nowotestamentalnych (postacie koni i jeźdźców), ale również wplata elementy historii najnowszej, podkreśla, że to, co dokonuje się w świecie, jest „na krańcach złego i dobrego”, wszystko jest względne i niepewne, dopóki nie okaże się Boży sąd nad światem. Utwór, zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej, pełen jest anafor. Jego linia melodyczna jest szybka, urywana, co dodatkowo dramatyzuje wymowę dzieła.
Inne przykłady muzyczne:
- Dies irae (temat z chorału gregoriańskiego, obecny w wielu wersjach w liturgii mszalnej)
- Hector Berlioz Symfonia Fantastyczna (przetworzenie tematu z chorału gregoriańskiego);
- Franciszek Liszt Totentanz (jw.);
- Siergiej Rachmaninow: Rapsodia na temat Paganiniego (jw.);
- Arch Enemy My apocalypse (doświadczenie kruchości własnej egzystencji);
- Liroy Apokalipsa (kryzys wartości humanistycznych);
- 2Tm 2,3 piosenki Biada, biada, Słowo, List do Kościoła (bezpośrednie odniesienia do tekstów Apokalipsy św. Jana);
- Closterkeller Czarna apokalipsa (tęsknota za schyłkiem własnej egzystencji).