Motyw cudu - Motyw cudu w filmie
Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino
Postmodernistyczny Pulp Fiction, składający niepoukładane chronologicznie wątki w jedną całość, zawiera w sobie i motyw cudu. Gangsterzy, Vincent i Jules, z polecenia swojego bossa wykonują wyroki śmierci. Jules wypowiada zawsze wcześniej słowa z księgi Ezechiela. Nie robi tego z powodu głębokiej wiary, ale ot tak, po prostu. W pewnym momencie jednak zdarza się cud – w jednym z mieszkań, do którego przyszli Vincent i Jules doszło do strzelaniny. Zostali oni zaatakowani, jednak kule nie trafiły ich, o włos ich omijając czy nawet przechodząc przez nich bez śladu. „Cud” wywołuje w Julesie przemianę – w finalnej scenie dowiadujemy się, że bohater chce rozpocząć nowe życie. Drugą sytuacją był moment, gdy Butch, który postanawia zemścić się na bossie, idzie do niego. Neonowe litery nad pomieszczeniem, w którym rezyduje boss nie świecą wszystkie – układają się tym samym w napis nakazujący zabić zamiast bossa jego wroga.
Jasminum, reż. Jan Jakub Kolski
W klasztorze, w którym żyje zaledwie kilku braci, doszło do cudu. Kilka wieków wcześniej, gdy w zakonie żyli pierwsi bracia, ciała trzech z nich po śmierci zaczęły pachnieć i nigdy już nie przestały. Pachnieli owocami. Od tamtej pory nowo przybyli zakonnicy zaczęli przybierać imiona tamtych trzech braci: Czeremcha, Śliwa albo Czereśnia i modląc się przy ich grobie, sami zaczynali pachnieć. Ponadto w klasztornych katakumbach pochowano jeszcze jedną osobę wydzielającą zapach – dziewczynę zakochaną w bracie Czeremsze, która umarła z tęsknoty za nim. Ona pachnie jaśminem i pojawia się jako duch na terenie klasztornego ogrodu aż do momentu złączenia jej trumny z trumną brata Czeremchy.Film pokazuje, że ludzie czekają na spektakularne cuda, nie zauważając, iż pod ich bokiem cuda właśnie się dokonują.
Inne przykłady filmowe:
- Cud purymowy, reż. Izabela Cywińska (spadek od wujka-Żyda początkiem „cudu” – przemiany stosunku spadkobiercy do religii żydowskiej);
- Cuda, reż. Marita Grabiak, Matt Reeves (bohaterzy zajmują się badaniem zjawisk nadprzyrodzonych);
- Przybyli ułani, reż. Sylwester Chęciński (dokument o Cudzie nad Wisłą);
- Cud w Krakowie, reż. Diana Groó (cuda, których doświadcza Piotr po skradnięciu długo szukanej przez niego i przez jego babcię książki);
- Życie jest cudem, reż. Emir Kusturica (wojna na Bałkanach pozwala na docenienie wartości życia);
- Trzeci cud, reż. Agnieszka Holland (o księdzu, który bada doniesienia o domniemanych cudach).