Motyw dekalogu - Motyw dekalogu w muzyce
Katarzyna Groniec Nie zabijaj
Utwór odnosi się do przykazania piątego i jest jego reinterpretacją. Autorka posługuje się przenośnią – pływanie równoznaczne jest z wysiłkiem fizycznym, który odbiera moc, sprawia, że człowiek staje się zmęczony i słaby. Na taką osobę czyha już ktoś silniejszy, kto, wedle praw natury, chce się pozbyć swego słabszego rywala.
Płynę
Słabnę po każdym ruchu
Płynę
Przez ogród
Przez miasto
Przez ciebie
Płynę
Nogawką spodni szoruję po dnie
Utopisz mnie?
Nie zabijaj…
W tych okolicznościach „nie zabijaj” staje się nie imperatywem, ale prośbą. Błaganiem o litość.
Normalsi – płyta Dekalog czyli piekło muzykantów
Najważniejsze moralne imperatywy opatrzone ostrymi rockowymi melodiami. Każdy utwór odnosi się do współczesności, a problemy dotyczą kluczowych moralnych dylematów – w utworze Mateusz Lewita na przykład zadanych zostaje kilka pytań. Między innymi o to, co zrobić, kiedy nasze poczucie moralności różni się nieco od tego ogólnie uznanego i czy jest to złe. Opowiada ponadto o cierpieniu i panującej wokół znieczulicy. W tekstach wyraźnie widoczne jest poszukiwanie właściwej drogi, zadawane są pytania mające na celu pomóc w określeniu dekalogu zarówno osoby śpiewającej, jak i odbiorcy.
Inne przykłady muzyczne:
- Pieśni religijne, np. Przykazanie nowe daję Wam (bezpośrednie odniesienie się do Dekalogu i przykazań miłości);
- Zbigniew Preisner – muzyka do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego
- Jacek Kaczmarski Ballada czarno-biała (dla poczciwych Bóg jest Bogiem Dekalogu);
- Grzegorz Turnau Świat się stworzył, Jestem synem mego ojca, Są pewne sprawy, Ciała, Tak – nie mów tak z płyty Ultima (teksty Michała Zabłockiego z melodią skomponowaną przez Turnaua odnoszą się do przykazań: II, III, IV i IX Dekalogu).