Motyw diabła - Motyw diabła w filmie
Dziecko Rosemary, reż. Roman Polański
Film opowiada historię młodego małżeństwa. Rosemary zachodzi w ciążę, jednak niepokoją ją jej objawy. Uważa, że sąsiedzi podali jej zatruty deser, żeby nie wiedziała, jak doszło do poczęcia. Wydaje jej się, że to sekta satanistów, a dziecko – potomek diabła. Rosemary ma też wątpliwości co do szczerości intencji swojego męża.
Motyw diabła został tutaj zaczerpnięty na potrzeby horroru, wprowadza dwuznaczność – nie wiadomo do końca, czy jest to tylko imaginacja związana z lękami ciążowymi czy rzeczywistość filmowa.
Egzorcysta, reż. William Friedkin
Jest to historia dziewczynki, którą dręczą nadzwyczajne przypadki. Jej matka zwraca się o pomoc do księdza, który stwierdza, że dziecko jest opętane przez diabła. Dochodzi do egzorcyzmów, które mają doprowadzić do pozbycia się szatańskich sił.
Film nawiązuje do historii opętania nastoletniego chłopca. Taki sposób pojmowania diabła nie jest jedynie wymysłem twórców horroru – zawiera elementy prawdy. W kościele egzorcyzmy odprawia się w celu oczyszczenia duszy z nieczystych sił, wypędzenia demonów. Motywy opętania i egzorcysty znajdują się w wielu filmach i książkach.
Inne przykłady filmowe:
- Faust, reż. Friedrich Wilhelm Murnau (film niemy – nawiązanie do Fausta)
- Mefisto, reż. István Szabó (rola Mefista w Fauście; artysta zaprzedający duszę diabłu – systemowi);
- Upiór z raju, reż. Brian de Palma (na motywach Fausta i Upiora w operze)
- Faust, reż. Jan Švankmajer (adaptacja historii o Fauście)
- Adwokat diabła, reż. Taylor Hackford (diabeł w ludzkim wcieleniu, zaprzedanie duszy diabłu);
- Potępieniec, reż. Terrence O’Hara (diabeł przydzielający zadanie do wykonania na Ziemi);
- Dziewiąte wrota, reż. Roman Polański (księgi poświęcone szatanowi, kontakty z diabłem);
- Egzorcysta: Początek, reż. Renny Harlin (niszczycielska działalność diabła).