Motyw edenu/raju - Motyw Edenu/raju w filmie
Eden, reż. Andrzej Czeczot
Film animowany, niemy. Wędrówka bohatera Youzecka. Jest to wędrówka w czasie, od mitologii do czasów współczesnych. Pastuszek przemierza piekło, czyściec, raj, ziemię, podwodny świat, w końcu ląduje w Nowym Jorku, w amerykańskiej rzeczywistości.
Film pokazuje, jak wygląda życie współczesne na ziemi. Ukazywanie jednocześnie sfery raju i piekła sugeruje, że te dwie skrajności właściwie nie różnią się od siebie.
Raj odzyskany, reż. Mary Agnes Donoghue
Bohaterów filmu, Lilly i Bena Reed przed laty spotkała wielka tragedia burząca ich dotychczasowe, szczęśliwe życie. W wypadku zginął ich trzyletni, ukochany synek. Teraz żyją wiecznie skłóceni, a ich małżeństwo powoli się rozpada. Utracili swój raj, swoje dziecko.
Rajem odzyskanym okazuje się syn przyjaciółki Lilly, którym bohaterowie mają zaopiekować się przez całe lato. Pojawienie się Williarda w życiu państwa Reed jest zdarzeniem przełomowym, jest cudem, który połączy zdruzgotaną nieszczęściem rodzinę.
Inne przykłady filmowe
- Na wschód od Edenu, reż. Elia Kazan (Eden jako tęsknota bohaterów)
- Raj za daleko, reż. Radosław Markiewicz (raj postrzegany jako relacje pomiędzy ojcem i synem)
- Śmierć w raju, reż. Robert Harmon (Massachusetts – raj na Ziemi)
- Tajemniczy ogród, reż. Agnieszka Holland (niedostępny, zamknięty, przepiękny ogród-raj)
- Miasto Boga, reż. Fernando Meirelles (Rio de Janeiro, raj widziany inaczej)
- Niebiańska plaża, reż. Danny Boyle (wyspa, wymarzony Eden, z dala od cywilizacji, zamieszkała przez grupę młodych ludzi)
- Turistas, reż. John Stockwell (turyści zmierzają w kierunku rajskiej plaży)
- Powrót do raju, reż. Joseph Ruben (podróż młodych ludzi do Malezji, do raju)
- Siedem przystanków na drodze do raju, reż. Ryszard Maciej Nyczka (wędrówka nieuleczalnie chorej dziewczyny do Świętej Górki)