Motyw kobiety - Motyw kobiety w filmie
Frida, reż. Julie Taymor
Historia niezwykłej kobiety, malarki o niezwykłych ambicjach artystycznych i pragnącej zrobić karierę. Jest to przykład kobiety silnej, niebojącej się podejmować trudne decyzje życiowe. Wbrew rodzinie i modelowi kulturowemu decyduje się być artystką i żyć według własnych zasad. Frida jest kobietą o bardzo silnym charakterze, świadomie zgadza się na wiele rzeczy, które nie są ogólnie przyjmowane w życiu typowej kobiety. Poza tym wykazuje wielką siłę w walce z ciężka chorobą, niejednokrotnie pewnie manifestując swój upór i męstwo.
8 kobiet, reż. François Ozon
Historia ośmiu kobiet mieszkających w jednym domu. Wszystkie są oskarżone o zabójstwo mężczyzny. Podczas wewnętrznego śledztwa ujawniają się dokładnie ich charaktery. Każda kolejno ujawnia swoje tajemnice, swoje prawdziwe oblicze. Jest to studium charakterów kobiecych, 8 różnych, kompletnie odmiennych.
Inne przykłady filmowe
- Wyznania gejszy, reż. Rob Marshall (przemiana dziewczyny w kobietę-prostytutkę w Chinach)
- Nigdy w życiu, reż. Ryszard Zatorski (kobieta porzucona, ale silna, układająca sobie życie od nowa)
- Podwójne życie Weroniki, reż. Krzysztof Kieślowski (dwie kobiety o identycznych charakterach, niewidzące o swoim istnieniu)
- Czekolada, reż. Lasse Hallström (kobieta silna, pewna swoich przekonań, o ogromnej sile perswazji)
- Amelia, reż. Jean-Pierre Jeunet (kobieta pragnąca spełniać marzenia innych ludzi)
- Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski (kobieta silna, samotna, świadomie odrzucająca miłość)
- Urodzeni mordercy, reż. Quentin Tarantino (typ kobiety-mordercy, niezwykle kobieca, ale także bezlitosna i zabijająca dla przyjemności)
- Seksmisja, reż. Juliusz Machulski (wizja kobiety jako samowystarczalnej istoty)
- Niepisane prawa, reż. Krzysztof Zanussi (kobieta silna i bezwzględna)
- Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has (kobieta zaślepiona i gotowa podjąć największe ryzyko, by osiągnąć zamierzony cel)