Motyw maski - Motyw maski w filmie
Maska, reż. Peter Bogdanovich
Historia opowiada o chłopaku, który cierpi na chorobę przerostu tkanki mózgowej, co powoduje niezwykłe zniekształcenie głowy i twarzy. Rocky’ego wychowuje matka, która pragnie zapewnić mu wszystko to, co jest niezbędne do normalnego rozwoju i dorastania syna. Chłopak, pomimo niedoskonałości twarzy, jest mądry i inteligentny choć nie jest do końca akceptowany przez społeczeństwo. Pewnego dnia zakochuje się, ze wzajemnością w niewidomej dziewczynie, która ocenia jego wnętrze, osobowość a nie jego wygląd zewnętrzny. Motyw maski ujęty w tym filmie odnosi się bezpośrednio do wyglądu bohatera, ale także do wniosku, iż pod każdą, nawet najbrzydszą maską może kryć się piękne i wrażliwe wnętrze.
Niewinni czarodzieje, reż. Andrzej Wajda
Film opowiada o spotkaniu dwojga ludzi. Pelagia i Bazyli, po krótkim zapoznaniu w klubie muzycznym, spędzają ze sobą magiczną noc. Rano jednak udają, że nic się nie stało, że im na sobie nie zależy, a to, co się między nimi wydarzyło, nie ma dla nich znaczenia. Przybierają wobec siebie i rodzącego się uczucia maski obojętności. Maski, które kryją ich prawdziwe imiona, uczucia, pragnienia i ogromną tęsknotę do prawdziwej i szczerej miłości.
Inne przykłady filmowe
- Świadek koronny, reż. Jarosław Sypniewski, Jacek Filipiak (kobieta ukrywa swoją miłość do bandyty pod maską obojętności)
- Dziewczyna z perłą, reż. Peter Webber (bohaterowie skrywają prawdziwą namiętność pod maską przyzwoitości)
- Maska, reż. Chuck Russell (maska, która zmienia osobowość bohatera)
- Dziedzic maski, reż. Lawrence Guterman (maska zmieniająca osobowość w rękach malutkiego dziecka)
- V jak Vendetta, reż. James McTeique (bohater w porcelanowej masce walczący z terrorystami)
- Człowiek bez twarzy, reż. Mel Gibson (maska – zniekształcona twarz ukrywającego się bohatera)
- Człowiek w żelaznej masce, reż. Randall Wallace (brat bliźniak Ludwika XIV skrywany pod żelazna maską)
- Maska Zorro, reż. Martin Campbell (bohater walcząc ze złem kryje swoją twarz pod maską)
- Jowita, reż. Janusz Morgenstern (bohater zakochuje się z dziewczynie na balu w masce)
- Człowiek słoń, reż. David Lynch (człowiek z oszpeconą twarzą-maską jako atrakcja cyrku, ale także dla naukowca)