Motyw muzyki - Motyw muzyki w filmie

Trzy kolory. Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski

W wypadku samochodowym ginie słynny kompozytor i jego córeczka. Wdowa i matka, Julie, postanawia zapomnieć o przeszłości i zacząć wszystko od nowa, w samotności. Jedna tylko rzecz nie może pozwolić jej zapomnieć, a mianowicie rozpoczęty utwór muzyczny, który miał być wykonywany podczas święta w 12 stolicach Europy. Razem ze współpracownikiem zmarłego męża postanawia dokończyć Koncert dla Europy. Motyw muzyki w tym filmie jest bardzo ważny. Muzyka jest największym wspomnieniem o przeszłości, jest elementem łączącym bohaterów. Ukazuje również wewnętrzne stany bohaterów filmu.    


Koncert na 50 serc, reż. Wes Craven

Utalentowana skrzypaczka porzuca swoją karierę dla męża wojskowego. Kiedy mąż odchodzi od niej, postanawia wrócić do swojej pasji, do muzyki. Zaczyna uczyć gry na skrzypcach w szkole podstawowej. Początkowo napotyka na przeciwności, ale stopniowo udaje jej się przekonać rodziców i dzieci do swojej pasji. Efektem tego jest grupa doskonałych młodych skrzypków. Nawet w momencie, w którym władze chcą zlikwidować klasę muzyczną, Roberta nie poddaje się. Wspólnie z przyjaciółmi i muzykami organizują wielki koncert dla ratowania sekcji skrzypcowej. To film o wielkiej pasji, jaką jest muzyka, o determinacji w walce o popularyzowanie tej pasji. Muzyka w tym filmie to największa wartość, o jaką należy walczyć.

 

Inne przykłady filmowe

  • Spacer po linie, reż. James Mangold (muzyka jako pasja bohatera, towarzyszy mu w wojsku,  w miłości, w więzieniu)
  • Last Days, reż. Gus Van Sant (historia muzyka rockowego, inspirowana życiem Kurta Cobaina)
  • Skazany na bluesa, reż. Jan Kidawa-Błoński (historia twórcy bluesowego, Ryszarda Riedla)  
  • Pianista, reż. Roman Polański (historia pianisty, Władysława Szpilmana w czasie wojny)
  • Lulu na moście, reż. Paul Auster (historia muzyka jazzowego, saksofonisty)
  • Błękitna nuta, reż. Andrzej Żuławski (ostatni dzień życia i twórczości Chopina, ostatnia nuta)
  • Fortepian, reż. Jane Campion (muzyka, fortepian jest jedynym przyjacielem, łącznikiem ze światem niemej bohaterki)
  • Amadeusz, reż. Miloš Forman (rywalizacja nadwornych muzyków W.A .Mozarta i A. Salieri)
  • Yesterday, reż. Radosław Piwowarski (muzyka Beatlesów jako pasja młodych ludzi)  
  • Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski (piosenki okupacyjne, patriotyczne, satyryczne)