Motyw wyzysku - Motyw wyzysku w filmie
Chiny w kolorze blue, reż. Micha X. Peled
Film dokumentalny ukazujący sytuację Chin, które w dzisiejszym czasie są krajem wielkiej produkcji, wielkich pieniędzy i luksusu, ale także wielkiej biedy i emigracji w celu zarobkowym. Film jest rejestracją pracy od świtu do zmierzchu w fabryce dżinsów. Warunki noclegowe i żywieniowe nie są godne tak ciężkiej pracy, jaką wykonuje się za niskie zarobki, z dala od rodziny, z dala od własnej godności. Tempa pracy rygorytycznie pilnują nadzorcy, którzy nie mają wyrozumiałości dla zmaltretowanych ludzi. Film jest nawiązaniem do hitlerowskich obozów pracy. Wyzysk ludzi biednych, niemających często innej alternatywy, aby zarobić na życie.
Wierny ogrodnik, reż. Fernando Meirelles
Historia małżeństwa, które wyjechało na placówkę dyplomatyczną do Kenii. Tam żona dyplomaty zostaje zamordowana w niewyjaśnionych okolicznościach. W trakcie prywatnego śledztwa okazuje się, że kobieta, wraz z miejscowym lekarzem odkryli straszliwy wyzysk afrykańskich ludzi w celach testowania nierozpowszechnionych jeszcze lekarstw. Obraz wyzysku niewinnych ludzi, który można porównać z testowaniem leków na Żydach w czasie Holokaustu.
Inne przykłady filmowe
- Krwawy diament, reż. Edward Zwick (wyzysk dzieci w Krajach Trzeciego Świata)
- W rytmie serca, reż. Jacques Audiard (wyzyskiwanie w Paryżu)
- Ubu król, reż. Piotr Szulkin (wyzysk poddanych w zdobywaniu władzy)
- Taki piękny kraj, reż. Eyal Halfon (wyzyskiwanie imigrantów w Izraelu)
- Miasto śmierci, reż. Gregory Nava (wyzysk w meksykańskim miasteczku)
- Folwark zwierzęcy, reż. John Stephenson (bunt wyzyskiwanych zwierząt)
- Germinal, reż. Claude Berri (wyzysk robotników w kopalni, we Francji)
- Riff-Raff, reż. Ken Loach (wyzysk robotników w Anglii)
- Czerwone ciernie, reż. Julian Dziedzina (bunt przeciw wyzyskowi pracowników fabryki w Łodzi)
- Dzisiejsze czasy, reż. Charles Chaplin (wyzyskiwany robotnik)