Motyw zabójstwa - Motyw zabójstwa w filmie
Pachnidło, reż. Tom Tykwer
Jest to historia człowieka obdarzonego niesamowicie rozwiniętym zmysłem powonienia. Jego świat jest pełen przeróżnych zapachów, rozpoznaje i zapamiętuje on ludzi i przedmioty właśnie po ich woni. Zapach jest jego pasją, ale także obsesją, gdyż pragnąc skomponować swoje idealne, wymarzone perfumy posuwa się do czynów niemoralnych – morderstw młodych, pięknie pachnących kobiet. Motyw zabójstwa jest tu ukazany jako czyn spowodowany pasją – obsesją dokonania czegoś ważnego, najważniejszego w życiu.
Tańcząc w ciemnościach, reż. Lars von Trier
Historia kobiety samotnie wychowującej synka. Ponieważ sama jest obciążona chorobą oczu, tzn. bardzo szybko postępującą ślepotą, wie, że chłopiec także jest obciążona tą wadą. Może uratować go tylko bardzo droga operacja oczu, na którą matka niestety nie ma pieniędzy. Ta świadomość prowokuje do popełnienia zbrodni. Zabija dla pieniędzy. Za to morderstwo jednak musi zapłacić karą śmierci. Motyw zabójstwa jest ukazany jako czyn ukarany, czyn okrutny, ale jego usprawiedliwieniem może być ogromna miłość matczyna, która pragnie zapewnić dziecku zdrowie, nawet kosztem własnego życia.
Inne przykłady filmowe
- Czasem w kwietniu, reż. Raoul Peck (masowe zabójstwa w Ruandzie)
- Leon zawodowiec, reż. Luc Besson (zabójstwo rodziny dziewczynki, zemsta – zabójstwo)
- Krótki film o zabijaniu, reż. Krzysztof Kieślowski (zabójstwo taksówkarza)
- Niewidoczni, reż. Stephen Frears (tajemnicze zabójstwa)
- Urodzeni mordercy, reż. Oliver Stone (zabójstwa z pasją)
- 8 kobiet, reż. François Ozon (tajemnicze zabójstwo)
- Biały Oleander, reż. Peter Kosminsky (zabójstwo z miłości)
- Morderstwo w Orient Expressie, reż. Sidney Lumet (tajemnica zabójstwa)
- Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz (zabójstwo własnych dzieci)
- Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda (zabójstwo na zlecenie)