Poezja Norwida - *** [Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie]
Typ liryki
Wiersz jest przykładem liryki bezpośredniej, w której podmiot liryczny zwraca się do kolejnych bohaterów: Sokratesa, Dantego, Kolumba, Camoensa, Kościuszki, Napoleona i w końcu Mickiewicza.
Podmiot liryczny i jego kreacja
Podmiotem lirycznym jest filozof, obserwator pewnych zjawisk na przestrzeni dziejów, ktoś, kto zauważa prawidłowości rządzące światem.
Sensy utworu
Część pierwsza – podmiot liryczny zauważa, że wszyscy znani, wielcy i zasłużeni ludzie zostali docenieni dopiero po śmierci i mają kilka grobów. Po śmierci Sokratesa postawiono mu posąg przed więzieniem, do którego go najpierw wtrącono. Dante Alighieri został pochowany w Rawennie, ale w Sante Croce postawiono mu symboliczny grobowiec. Krzysztof Kolumb długo nie mógł zaznać spokoju duszy po śmierci, gdyż jego szczątki przenoszono z Valladolid do Sewilli, później do San Domingo na Haiti, a następnie do stolicy Kuby. Zwłoki Kościuszki znajdowały się na Wawelu, ale w Solurze jest symboliczny nagrobek. Napoleon natomiast został pochowany na Wyspie Świętej Heleny, a później jego ciało przeniesiono do paryskiego kościoła Inwalidów. Wszystkich tych bohaterów łączy również samotność za życia i brak zrozumienia otoczenia. Sokrates został oskarżony o demoralizację młodzieży i w zasadzie zmuszony do popełnienia samobójstwa. Dante musiał opuścić Florencję ze względów politycznych, a Napoleon zmarł w samotności. Świat docenia więc wielkich ludzi po ich śmierci i nie pozwala im zaznać spokoju. Strofa kończy się pytaniem:
Coś ty uczynił ludziom, Mickiewiczu?
Część druga i trzecia – wiersz został napisany w Paryżu w 1856 roku, czyli niedługo po śmierci Mickiewicza. Już w 1855 roku chciano pochować wieszcza w Stambule, inni proponowali Paryż. W 1856 roku ciało Mickiewicza przewieziono do Francji. Wydaje się, że sam Norwid ironicznie przewiduje, iż Mickiewicz nie będzie miał jednego grobu:
Bo grób Twój jeszcze odemkną powtórnie,
a jego zasługi zostaną docenione dopiero za wiele lat.
Tragizm – polega na tym, iż wszyscy wielcy ludzie nie pasują do świata, w którym żyją, bo świat ten ich nie rozumie i nie docenia. Odwaga w głoszeniu własnych poglądów, bunt przeciw konwenansom i stereotypom, przełamywanie barier nigdy nie spotka się z przychylnością „zwykłych śmiertelników”. Wszystko, co nowe, spotyka się jedynie z pogardą i lekceważeniem, a dopiero po wielu latach ludzie rozumieją, że popełnili błąd. Wielcy ludzie nie są ulepieni z tej samej gliny, co inni, więc:
Bo glina w glinę wtapia się bez przerwy / Gdy sprzeczne ciała zbija się aż ćwiekiem.
Budowa i język utworu
Wiersz jest podzielony na trzy części. W pierwszej, paralelnej, składającej się z szeregu pytań retorycznych, podmiot liryczny zwraca się do najbardziej znanych pisarzy, polityków, filozofów. W drugiej i trzeciej części mówi już tylko do Adama Mickiewicza.
Wiersz jest typowym przykładem liryku Norwidowskiego. Utwór składa się z ponumerowanych strof, podmiot liryczny zawiesza głos w ostatniej strofie pierwszej części, natomiast dwie ostatnie stanowią wiersz nieregularny, pozbawiony rymów i posiadający różną ilość wersów.
Kontynuacje i nawiązania
Motyw poety:
- Horacy, Exegi monumentum;
- Jan Kochanowski, Pieśń XXIV i IX;
- Adam Mickiewicz, Dziady, część III;
- Adam Mickiewicz, Arcymistrz;
- Antoni Słonimski, Czarna wiosna;
- Jan Lechoń, Herostrates;
- Czesław Miłosz, Ars poetica?
Bibliografia przedmiotowa
- A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1999.
- Z. Stefanowska, Strona romantyków: studia o Norwidzie, Lublin 1993.
- W. Toruń, Wokół Norwidowskiej koncepcji słowa, Lublin 2003.
Cyprian Kamil Norwid "Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie" - analiza wiersza
Analiza wierszy K. C. Norwida: "W Weronie" i "Coś ty Atenom zrobił Sokratesie".
Marzenia wielkich ludzi o sławie. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej Pieśni XXIV Jana Kochanowskiego i wiersz Cypriana Norwida Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie, zwracając uwagę na formę utworów i zawartą w nich koncepcję geniuszu.
C. K. Norwid "Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie" - Norwidowska koncepcja losu wybitnych jednostek.