Motyw heroizmu - Motyw heroizmu w filmie
Joanna D’Arc, reż. Luc Besson
17 letnia dziewczyna ma wizję Francji zniszczonej przez toczącą się sto lat wojnę z Anglią. Ma wizje, świadczące o tym, że musi spełnić misję uratowania swojej ojczyzny. Na początku nikt nie chce jej wierzyć, ale jej zaparcie w końcu przekonuje króla i innych o jej niezwykłej odwadze i sile. Staje na czele wojsk. Pod jej dowództwem armia zaczyna zwyciężać. Wojsko francuskie obdarzyło ją wielkim zaufaniem, ale niestety Joanna zostaje podstępnie wydana w ręce Anglików. Niezwykła bohaterka narodu francuskiego zostaje spalona na stosie.
Urodzony 4 lipca, reż. Oliver Stone
Historia żołnierza walczącego w Wietnamie. Wraca okaleczony, na wózku inwalidzkim i z ogromną rysą na zdrowiu psychicznym. Jest bohaterem wojennym, ale on sam nie może sobie poradzić z tym, co przeżył w Wietnamie. Nie potrzebuje współczucia, a prawdy nikt nie chce znać. W filmie ukazany jest heroizm weterana wojennego, bohatera Ameryki, ale ten heroizm jest dyskusyjny, szczególnie dla niego samego.
Inne przykłady filmowe
- Katyń, reż. Andrzej Wajda (heroizm polskich żołnierzy walczących w II wojnie światowej)
- Przymusowe lądowanie, reż. Michael Shapiro (heroizm astronautów)
- Jan Paweł II, reż. John Kent Harrison (sylwetka Papieża)
- Patrol, reż. Andrews Davis (heroizm ratownika Straży Przybrzeżnej)
- Lista Schindlera, reż. Steven Spielberg (heroizm Oscara Schindlera, wybawcy wielu Żydów skazanych na zagładę)
- Jezabel, reż. William Wyler (heroizm znienawidzonej Jezebel w walce z epidemią żółtej febry)
- Człowiek z marmuru, reż. Andrzej Wajda (heroizm murarza, przodownika pracy w latach 50-tych)
- Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba ( heroizm Haratyka przewodzącego zbuntowanej przeciwko upaństwowieniu społeczności góralskiej)
- Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has ( heroizm aktorki ukrywającej młodego człowieka poszukiwanego przez gestapo)
- Eroica, reż. Andrzej Munk (heroiczny mit ucieczki porucznika Zawistowskiego)