Motyw miasta - Motyw miasta w filmie
Noc na ziemi, reż. Jim Jarmusch
Pięć epizodów dziejących się w tym samym czasie w pięciu miastach świata: w Paryżu, Rzymie, Los Angeles, Helsinkach i w Nowym Jorku. W nocy, do taksówki wsiadają pasażerowie i jadą przez miasto, rozmawiając. Charakterystyka miasta podkreślona jest specyfiką nocnego życia ludzi każdego z wymienionych miast.Charakterystyka miasta jest podkreślona również cechami charakterystycznymi taksówkarza, człowieka typowego dla danego kraju. Np. zupełnie inne są relacje pełnego temperamentu kierowcy rzymskiego z pasażerem, a inne zimnego i smutnego kierowcy w Skandynawii.
Jest to obraz miasta, Nowego Jorku, a dokładnie najbiedniejszej jego dzielnicy, Five Points w drugiej połowie XIX wieku. Historia przedstawia walkę o władzę na ulicach toczoną przez miejscowe gangi. Jest to obraz okrutnego i zaciętego miasta. Obraz miasta bezprawia, w którym rządzi siła i brutalność, a brak w nim jakichkolwiek przejawów dobrej woli czy demokracji.
Inne przykłady filmowe
- Warszawa, reż. Dariusz Gajewski (miasto zarobkowe, miasto nadziei na wybicie się)
- Troja, reż. Wolfgang Petersen (obraz niezwyciężonego, walecznego, starożytnego miasta)
- Zakładnik, reż. Michael Mann (nocny obraz miasta Los Angeles)
- Nieustające wakacje, reż. Jim Jarmusch (miasto Nowy Jork domem-światem bohatera)
- Ciemna strona miasta, reż. Martin Scorsese (conocna wędrówka bohatera ulicami Nowego Yorku)
- O dwóch takich co poszli w miasto, reż. Danny Leiner (nocna wędrówka przez miasto – New Jersey)
- Miasto Boga, reż. Fernando Meirelles (obraz przedmieścia Rio de Janeiro)
- Wielkie miasto, reż. Harold Becker (bohater z prowincji przyjeżdża do miasta, obraz Chicago w latach 50-tych)
- Ocalić miasto, reż. Jan Łomnicki (obrona Krakowa w 1945 roku, radosne miasto po zwycięstwie)
- Dekalog III, reż. Krzysztof Kieślowski (wędrówka po mieście bohaterów)