Typ liryki
Wiersz jest przykładem liryki bezpośredniej, w której podmiot liryczny wprost mówi do odbiorcy. Z całą pewnością wskazują na to czasowniki w pierwszej osobie liczy pojedynczej: „uczułem”, „wymarzę” oraz zaimki: „mojej”.
Podmiot liryczny i jego kreacja
Podmiotem lirycznym w wierszu Jarosława Iwaszkiewicza jest mężczyzna. Oczywiście wskazuje na to użycie czasownika liczby pojedynczej w rodzaju męskim. Podmiot liryczny jest prawdopodobnie osobą wykształconą, zna pojęcia związane z kulturą – gotyk, malarstwo Van Dycka, barok.
Sensy utworu
Sytuacja liryczna jest dość nieskomplikowana. Podmiot liryczny marzy o erotyku i przyznaje, że pojawił się on, burząc pewien kanon, porządek, stare formy („nadwiślański gotyk”). Erotyk był pewnego rodzaju olśnieniem, ale też jego pojawienie się zostało przez podmiot liryczny porównane do baroku, a więc najprawdopodobniej do słynnego „przerostu formy nad treścią”. Erotyk nie spełniał więc określonych oczekiwań podmiotu lirycznego, dlatego też pojawiła się myśl, „że to bajka”. Oczywiście w dalszej konsekwencji pojawia się myśl, że oto wszelkie marzenia, pragnienia są trudne do zrealizowania, jak gdyby przerastały życie:
Że cokolwiek pomyślę – jest tylko marzeniem.
Prawdziwy erotyk pojawia się natomiast wtedy, gdy stykamy się z drugim człowiekiem, gdy wchodzimy w relację. Wtedy też realizują się owe marzenia i pragnienia. Wiersz należy do tomu Oktostychy i powstał w okresie, kiedy to Iwaszkiewicz szczególnie interesował się estetyzmem. Jak pisze Wroczyński, ów estetyzm wynika z przekonania, iż sztuka ma wartość najwyższą, a sam autor jest „dawcą piękna”. Dlatego, mimo iż wiersz nosi tytuł Erotyk, tak naprawdę erotykiem nie do końca jest. Nie ma tu stworzonej, specyficznej dla wierszy o tematyce miłosno-erotycznej, atmosfery intymności, uczuciowej głębi, pewnego napięcia, opisu doznań zmysłowych. Wiersz wydaje się być raczej „oschły” emocjonalnie i trudny w odbiorze. Podmiot liryczny ma spory dystans do tego, o czym mówi, nie angażuje się emocjonalnie w swoje słowa. Wygląda to tak, jakby sam układał tekst nie o myślach, przeżyciach i marzeniach, ale taki, który jest piękny w budowie, posiada wartość estetyczną.
Gatunek literacki
Wiersza, podobnie jak inne teksty z tegoż zbiorku, jest oktostychem. Jest to specyficzny rodzaj wiersza, który składa się z ośmiu wersów (gr. októ „osiem”). Wersy te mogą być ułożone w jedną strofę, ale najczęściej podzielone są na cztery dystychy, czyli dwuwersy.
Kontynuacje i nawiązania
Erotykami są:
- François Villon, Wielki testament;
- John Donne, Pchła;
- Adam Asnyk, Na początku nic nie było...;
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer, A kiedy będziesz moją żoną...;
- Bolesław Leśmian, W malinowym chruśniaku;
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Erotyki;
- Krzysztof Kamil Baczyński, Erotyk;
- Tadeusz Różewicz, Szkic do erotyku współczesnego;
- Stanisław Barańczak, Wrzesień 1967;
- Rafał Wojaczek, Erotyk.
Bibliografia przedmiotowa
- J. Kwiatkowski, Poezja Jarosława Iwaszkiewicza na tle dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa 1975.
Charakterystyka twórczości J. Iwaszkiewicza na podstawie wybranych Oktostychów Prolog, Erotyk, Szczęście.
Artysta jako bohater dzieła literackiego XX wieku (dylematy sztuki).
Radość tworzenia - czyli artyści o procesie tworzenia. Zapisz swoje refleksje w postaci eseju po zapoznaniu się z utworami o tej tematyce
Poezja XX wieku w Polsce