Informacje podstawowe
Tango to dramat. Utwór podzielony jest na trzy akty. Występujący w nim bohaterowie to: Artur, Eleonora, Stomil, Eugenia, Eugeniusz, Edek oraz Ala. Akcja rozgrywa się w mieszkaniu. Scenografia została ze szczegółami opisana w didaskaliach.
Akt I
Sztuka rozpoczyna się sceną, w której Eugenia, Eugeniusz i Edek siedzą w zagraconym pomieszczeniu i grają w karty. Bohaterowie (poza Edkiem) wyglądają i zachowują się niestosownie do swojego wieku i statusu społecznego. Po chwili do pomieszczenia wychodzi Artur. Próbuje wygonić Edka, a Eugenii i Eugeniuszowi wymierza kary za złamanie wydanego wcześniej przez niego zakazu gry w karty – jemu wkłada na głowę klatkę dla ptaków, jej rozkazuje położyć się na katafalku. Edek w tym czasie ogląda ilustracje w podręczniku do anatomii, który przyniósł Artur. Na scenie pojawia się Eleonora i okazuje się, że Edek jest jej kochankiem. Przychodzi także Stomil. Rozmawia on z Eleonorą o ich młodości i przełamywaniu konwenansów społecznych. Następnie prowadzi dyskusję z Arturem na temat wartości i tradycji. Artur buntuje się przeciwko panującej w domu anarchii. Pojawia się też Ala. Następnie Stomil przedstawia domownikom swój najnowszy eksperyment. Po tym Artur postanawia przywrócić w domu porządek, a Eugeniusz po cichu zgadza się mu w tym pomóc.
Akt II
Trwa noc. Artur i Eugeniusz przygotowują się do wprowadzenia porządku. Następnie Artur proponuje Ali małżeństwo. W jego mniemaniu właśnie ono ma spowodować przywrócenie tradycyjnych wartości. Ala nie rozumie go jednak i jednocześnie z nim flirtując, przyznaje, że nie ma potrzeby brać ślubu. Ostatecznie ma się zastanowić. Po tym Artur rozmawia ze Stomilem. Wypomina mu, że Eleonora zdradza go z Edkiem. Stomil początkowo nic w związku z tym nie robi. W końcu jednak udaje się Arturowi go przekonać, aby nakrył niewierną małżonkę na gorącym uczynku. Daje mu przy tym rewolwer, z którego ma zastrzelić Edka. Artur czeka na Stomila spokojnie. Jednak po dłuższym czasie nic się nie dzieje i postanawia sprawdzić, co się stało. Jego oczom ukazują się Edek, Eleonora, Stomil i Eugenia grający razem w karty. Artur odbiera ojcu rewolwer i wszystkich bohaterów siłą zbiera w dużym pokoju. Przekazuje broń Eugeniuszowi, aby panował nad sytuacją, a sam szuka Ali. Nie może jej znaleźć, ale w końcu ona sama się pojawia. Zmuszona przez Artura przy wszystkich przyjmuje jego oświadczyny. Następnie Artur zmusza Eugenię, aby udzieliła im błogosławieństwa. Ślub ma odbyć się następnego dnia.
Akt III
Zupełnie zmienia się sceneria i kostiumy bohaterów. Wszystko jest uporządkowane, ubiory są stosowne do pozycji społecznej bohaterów i odświętne, Edek pełni funkcję lokaja. Trwają przygotowania do ślubu. Artura nie ma. Rodzina Stomilów robi sobie zdjęcie zepsutym aparatem. Ala rozmawia z Eleonorą o zamążpójściu i swoich obawach z tym związanych. W końcu pojawia się Artur. Przychodzi na własny ślub pijany. Uznaje publicznie, że się pomylił i nie wprowadzi porządku wyłącznie poprzez formę (ślub). Potrzebuje wzniosłej idei i zamierza ją odnaleźć. W tym czasie Eugenia stwierdza, że umiera, wchodzi na katafalk i rzeczywiście umiera. Na tej podstawie Artur dochodzi do wniosku, że właśnie śmierć jest poszukiwaną przez niego ideą i rości sobie prawo do władzy nad życiem pozostałych domowników. Za swojego sprzymierzeńca wybiera sobie Edka, który ma ślepo wykonywać jego rozkazy. Artur każe Edkowi zabić Eugeniusza. Kiedy ganiają się oni po pokoju, Ala mówi Arturowi, że zdradziła go rano z Edkiem. W wyniku tego bohatera ogarnia wściekłość, zapomina on o swojej idei i usiłuje zabić Edka. Ten okazuje się jednak sprytniejszy, zachodzi Artura od tyłu i uśmierca go dwukrotnym ciosem w kark. Dramat kończy się przejęciem władzy nad rodziną przez Edka. Zakłada on marynarkę Artura i w finałowej scenie tańczy tango z Eugeniuszem.