Motyw rodziny - Motyw rodziny w filmie

Moje wielkie greckie wesele, reż. Joel Zwick

Historia miłości dwojga ludzi, Greczynki i Amerykanina. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie...rodzina dziewczyny i jej konserwatywne przekonania co do zakładania rodziny i przyszłości kobiety, jako żony i matki. Rodzice uważają, że dziewczyna powinna wyjść za mąż za Greka i w ten sposób kultywować tradycję grecką. Młodzi ludzie jednak nie chcą poddać się tym schematom i mimo wszystko postanawiają założyć rodzinę i wziąć skromny ślub. Niestety, siła tradycji zwycięża i wesele jest typowo greckie, huczne i nieco kiczowate. Rodzina w tym filmie pokazana jako niezwykła siła, która ma prawo decydować o przyszłości młodych ludzi. Więzy rodzinne i przynależność do niej wyznaczają kanony zachowania i myślenia. Rodzina jako fundament i najlepszy przykład do naśladowania.


Skazany na bluesa, reż. Jan Kidawa - Błoński

Film biograficzny o wokaliście zespołu Dżem. Pokazuje jego lata młodzieńcze, jego dom, rodzinę, kłótnie z ojcem i mimo wszystko kochającą go matkę. Później ukazuje jego rodzinę, żonę i dzieci, które starają się być przy chorym ojcu, niszczącym się na własne życzenie. Jest to obraz artysty, muzyka, ale  z perspektywy jego życia prywatnego, ze strony rodziny. Rodzina to jego dom, z którego wyszedł z odpowiednimi zasadami, to jego złe relacje z ojcem. Rodzina muzyka, żona i dzieci są przedstawione jako elementy drugorzędne w jego życiu, za narkotykami i muzyką. Rodzina, w której mało miłości prawdziwej, ciepła i szczęścia. To rodzina zaniedbana przez ojca, skażona chorobą i używkami. Relacje, które są zaprzeczeniem ciepła, z jakim kojarzy się słowo rodzina.

 

Inne przykłady filmowe

  • Rodzina Borgiów, reż. Antonio Hernández (obraz nieuczciwego i okrutnego rodu – rodziny)
  • Rodzinny dom wariatów, reż. Thomas Bezucha (obraz ciepłej ale fałszywej rodziny)
  • Zróbmy sobie wnuka, reż. Piotr Wereśniak (pragnienie powiększenia rodziny)
  • Edi, reż. Piotr Trzaskalski (rodzina jako uczucie jakim darzy się dziecko, nie jako stan materialny)
  • Święta rodzina, reż. Sebastián Campos (nieczyste relacje w rodzinie)
  • Pogoda na jutro, reż. Jerzy Stuhr (trudny powrót bohatera do rodziny)
  • Cześć Tereska, reż. Robert Gliński (rodzina dająca małe oparcie bohaterce)
    Odważny
    , reż. Johnny Deep (poświęcenie życia z miłości do rodziny)
  • Cicha radość, reż. Dusan Hanák (pozornie dobre rodziny)
  • Milou w maju, reż. Louis Male (obraz rodziny w świetle pogrzebu bogatej ciotki)